Crysis 2


استودیو Crytek (کرایتک) به نظر من از بهترین استودیوهای بازی سازی است که در طول این چند سال توانست حد و مرزهای رقابت میان بازی‌ها را گسترش دهد. این موضوع را از همان اولین بازی منتشر شده از طرف این استودیو، یعنیFar Cry می‌شد حدس زد. بازی که ویژگی‌هایی فراتر از بازی‌های منتشر شده توسط شرکت‌های باسابقه دیگر داشت و از فضای بازی بسیار نادر خود که بیشتر بر جنگل‌های انبوه مانور داده بود تا گیم پلی و داستان هیجانبخش آن، همه و همه خبر از آینده موفق این استودیوی هوشمند می‌داد.



سال بعد از انتشار فار کرای (Far Cry) یعنی سال 2007 زمانی فرارسید که Crytek دیگر یک شرکت تازه کار به حساب نمی‌آمد، بلکه به الگویی برای استودیوهای بزرگ‌تر تبدیل شده بود و همه اینها یک دلیل داشت، آن هم بازی کرایسیس. شاید اصلی‌ترین ویژگی بازی کرایسیس که آن را تبدیل به یک الگو برای دیگر بازی‌ها می‌کرد این بود که هیچ چیز در این بازی ثابت نبود و تمام ویژگی‌هایی که در یک بازی می‌تواند وجود داشته باشد دوباره طراحی شده بود.



تفاوت 180 درجه‌ای کرایسیس با دیگر بازی‌ها این بود که گیم پلی و فضای بازی فوق‌العاده آن باعث شده بود که دیگر کسی چندان به داستان بازی اهمیت ندهد و سازندگان بازی هم بخوبی این را درک کرده بودند، البته داستان بازی هیچ‌گونه کم و کسری نداشت فقط در مقابل بازی به این بزرگی نقش کوچکی را ایفا می‌کرد. داستان بازی از اینجا شروع می‌شود که سال 2020 شهاب‌سنگی در کشور کره شمالی که در آن زمان دیگر به ابرقدرتی تبدیل شده است سقوط می‌کند. این کشور و همچنین آمریکا در حین بررسی این شهاب‌سنگ وارد درگیری می‌شوند (که در ابتدای بازی می‌بینید که دشمنان اولیه شما نیرو‌های کره شمالی هستند)، اما این پایان ماجرا نیست در حین مبارزه بین این دو کشور نیرو‌های فضایی (بیگانگان) از این شهاب‌سنگ که حالا معلوم شده که یک سفینه فضایی بوده است خارج می‌شوند. حال دیگر جنگ این دو کشور پایان می‌یابد و موقع اتحاد شما و کره شمالی در مقابل فضایی‌هاست.

داستان بازی کرایسیس 2 نیز ادامه‌دهنده داستان نسخه قبل بازی است، شاید بجز داستان تمام اجزای دیگر بازی در نسخه دوم تغییر کرده‌اند. اولین تغییر مربوط به عوض شدن فضای بازی از جنگل‌های انبوه و زیبای کرایسیس به شهر نیویورک است. شهری که پر از آسمانخراش‌های زیباست که حالا دیگر به لطف فضایی‌ها همه آنها به خرابه‌هایی تبدیل شده‌اند که فقط برای پناهگیری میان آنها مناسبند. به نظر سازندگان بازی، شهر نیویورک از بهترین مناطقی است که می‌توان بازی را در آنجا اجرا کرد و البته این شهر نیز قابلیت آن را دارد تا به صحنه نبرد اکشنی تبدیل شود که در نسخه قبل کرایسیس شاهد آن بودیم، اما این امر بستگی به گیم پلی خود شما دارد یعنی شما وظیفه دارید که صحنه‌های اکشن را بسازید مثلا در نسخه قبل می‌توانستید در پشت درختان جنگل پناه بگیرید و تک‌تک دشمنان را نابود کنید و همچنین می‌توانستید بی‌محابا به دل دشمن بزنید و درگیری بزرگی میان شما و دشمنان به وجود می‌آمد، البته طبیعت هم در این قضیه شما را کمک می‌کند مثلا می‌توانستید قسمتی از درختان جنگل را آتش بزنید که این امر هم در شهر نیویورک اما به شکل دیگر قطعا امکان‌پذیر است.




همان‌طور که گفته شد هیچ چیز در بازی کرایسیس ثابت نیست این موضوع برای لباس شما در بازی هم صدق می‌کند.



Nanosuit نام لباسی است که در کرایسیس به شما قدرت انجام کار‌هایی را می‌داد که بسیار در روند بازی به شما کمک می‌کرد. نانوسوت، دارای چند حالت متفاوت با یکدیگر بود مثلا حالت نامرئی شدن که به شما اجازه می‌داد برای مدت کوتاهی نامرئی شوید و از این طریق دشمنان خود را نابود کنید و همچنین حالت «سرعت زیاد» که برای زمانی که می‌خواهید از دست دشمنان فرار کنید و همچنین حالت «افزایش جان» که لباس شما را تبدیل به یک جلیقه ضد گلوله می‌کرد و باعث می‌شد تیر‌های دشمنان اثر کمتری روی شما بگذارند. در کرایسیس 2 این لباس به نانوسوت2 تغییر پیدا کرده است، لباسی که قابلیت‌های حرفه‌ای‌تر از نانوسوت به شما می‌دهد، مثلا قابلیت زوم روی دشمنان بهتر شده است. همچنین بعضی از قابلیت‌های نانوسوت با هم ترکیب شده‌اند و تبدیل به یک حالت جدید در این لباس شده‌اند.


جدا از آن حالت‌های جدیدی مانند Infiltration که حالتی برای انجام حرکات مخفیانه است نیز اضافه شده که در این حالت گام‌های شما نرم شده و صدایی از آنها شنیده نمی‌شود و همچنین قابلیت نامرئی شدن نیز در این حالت وجود خواهد داشت به 2 Nanosuit اضافه شده است.

دشمنان شما در کرایسیس 2 نیز تغییرات زیادی پیدا کرده‌اند مثلا دیگر کره شمالی به عنوان دشمن در بازی با شما مقابله نمی‌کند و همچنین فضایی‌هایی که با ظاهری تغییر یافته به شکل انسان یا ظواهری بسیار ترسناک در بازی به سراغ شما می‌آیند. ظاهرا سازندگان بازی، فضایی‌های نسخه قبل را کاملا از دور خارج کرده‌اند، البته توسعه‌دهندگان گفته‌اند که می‌توان لاشه بعضی از فضایی‌های کرایسیس را در میان خرابه‌های شهر نیویورک هنوز مشاهده کرد.


ظاهرا رقیبی دیگر در بازی برای شما وجود دارد، اما سازندگان اطلاعات بیشتری در مورد دشمن جدید شما منتشر نکرده‌اند. گیم پلی فوق‌العاده کرایسیس نیاز به تغییر زیادی نداشته است. اما از دموی بازی این جور برداشت می‌شود که Nomad(شخصیت در اختیار شما در کرایسیس crysis ) تنها انسانی نیست که اختیار آن را در دست داشته باشید و ممکن است بتوانید اختیار دیگر همراهان Nomad را در بازی در اختیار بگیرید.

گرافیک مهم‌ترین نقش را در به شهرت رساندن کرایسیس crysis ایفا کرده بود. به گونه‌ای که در حال حاضر پس از گذشت 4 سال از انتشار آن، هنوز بازی با قابلیت‌های گرافیکی که توانایی رقابت با کرایسیس را داشته باشد ساخته نشده است.

امیدواریم که این روند نیز در کرایسیس 2 اتفاق بیفتد، البته این را در نظر داشته باشید که کرایسیس 2 قرار است علاوه بر پلتفورم ویندوز، روی Xbox360 و PS3 نیز منتشر شود که با توجه به قابلیت‌های محدود این دو کنسول نمی‌توان انتظار تکرار همان شاهکار گرافیکی کرایسیس را داشته باشیم.با توجه به اطلاعات بسیار محدودی که از کرایسیس2 منتشر شده است باید منتظر بمانیم تا مارس 2011 (حدود 2 ماه دیگر) که زمان انتشار بازی است و از نزدیک تغییرات ایجاد شده در بازی را تجربه کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد